WAT HEEFT U NODIG?

Op zoek naar gratis media aandacht?

Als IISMASTERS zijn we uiteraard op zoek naar gratis aandacht in de media!

Onze rooskleurige toekomst

Als startende ondernemer bent u op zoek naar gratis aandacht in de media, omdat in veel gevallen slechts een beperkt budget tot uw beschikking staat. Om onder de aandacht van potentiële klanten te komen is free publicity een prima optie om publicitair aan de weg te timmeren. Uit 2011 vond ik een, nog steeds actueel, artikel van Mariska Habets en zij geeft in dit artikel een aantal adviezen hoe u free publicity voor uw business kunt genereren. Haar suggesties zijn naar mijn idee nog onverkort van kracht!

Hierbij haar 6 tips. Wellicht dragen deze ook bij aan uw exposure in de markt.


1. Bepaal uw doelgroep en het medium

De Telegraaf is de best gelezen krant van Nederland. Maar voor de loodgieter uit Lutjebroek is een artikel in deze krant niet alleen te hoog gegrepen, het is ook niet zinvol. Richt uw bedrijf zich vooral op de lokale consument? Richt uw pijlen dan op een regionaal blad of tijdschrift. Grotere kans dat ze iets met uw persbericht, nieuws of deskundigheid doen én u bereikt veel beter de juiste doelgroep.

2. Zoek een passende invalshoek

likemediaWaarom moeten de media over uw bedrijf schrijven? Dat is de hamvraag bij free publicity. Zodra je de doelgroep en het daar bijhorende, geschikte medium hebt bepaald, zoekt u uit wat er allemaal in staat en waar ze over schrijven. Zijn er vaste rubrieken, columns of interviews waar u een relevante bijdrage aan kunt leveren? Staat er een onderwerp op de redactionele jaarplanning waar u bij kunt helpen? Stuur daarop de redactie een gericht en concreet voorstel met wat u weet en waar u mee kunt helpen.

3. Onderzoek scoort altijd

Journalisten smullen van cijfers. Een interessant onderzoek verhoogt de kans op gratis publiciteit aanzienlijk. U hoeft hiervoor niet heel ingewikkeld te doen: houdt een onderzoek onder klanten, stel enkele vragen op uw drukbezochte website of analyseer interessante bedrijfsresultaten. Kies een onderwerp dat aansluit bij uw bedrijf, maar inhoudelijk wel meer bevat dan alleen het gegeven dat uw bedrijf geweldig is en uw klanten zo tevreden zijn.

4. Ga voor exclusiviteit

Heeft u nieuws dat voor meerdere media interessant kan zijn? Biedt het exclusief aan één partij aan. Wanneer de verslaggever het nieuws belangrijk genoeg acht, neemt hij het vaak groter mee dan wanneer meerdere media vooraf hetzelfde bericht ontvangen.

5. Let op de timing

SeizoenenmediaWanneer is het juiste moment om contact op te nemen met een journalist? Daar is geen eenduidig antwoord op. Een dagblad hanteert een redactieagenda van ongeveer een week, een magazine van een maand en een maandblad werkt al gauw meerdere maanden vooruit. Een maandblad gaat dus niet in op een uitnodiging voor een event van volgende week, terwijl een krant wellicht net die dag nog één item voor de volgende dag zoekt. Het blijft dus gokken. Feit is wel dat in de vakantiemaanden (komkommertijd) tijdloos nieuws een hogere kans van slagen heeft bij dag- en weekbladen.

6. Zorg dat media u benaderen

In het meest ideale geval hoeft u niet rond te zeulen met uw kennis en kunde, maar bellen journalisten u op. Dat gaat tegenwoordig makkelijker dan u denkt, het kost alleen wel een hoop tijd. De methode: u specialiseert zich in een bepaald onderwerp en laat die deskundigheid overal, te pas en te onpas, zien. Op een of meerder blogs, in white-papers tot aan het spreken op seminars. Hoe meer u in de openbaarheid treedt met uw deskundigheid, hoe groter de kans wordt dat de media u benaderen als er iets speelt omtrent dat onderwerp. U bent immers toch "deskundig"!


Succes met uw low cost media aanpak!


mobile

(+31) 06 2248 7044


email

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


website

www.iismasters.nl


ADRESGEGEVENS
Adres Blekerssingel 29
2806 AB Gouda

ONDERNEMING
KvK Rotterdam 242 31 620
BTW Nummer NL0092.195.84.B01


mobile

(+31) 6 2248 7044


email

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.


website

www.iismasters.nl


ADRESGEGEVENS
Postadres Blekerssingel 29
2806 AB Gouda
Bezoekadres Blekerssingel 29
2806 AB Gouda

ONDERNEMING
KvK Rotterdam 242 31 620
BTW Nummer NL0092.19.584.B01

IISMASTERS

Wat gaat u doen aan de smeltende ijsbergen? Dit vraagt om duurzame maatregelen. De IISMASTERS gaan bij het creëren van de passende oplossingen voor uw onderneming niet over één nacht ijs.